V vsakdanjem življenju se neštetokrat srečujemo z možnostjo odločitve. In izbira vpliva na prihodnje dogodke, sama odločitev pa še vedno vrta po nas in tehtamo ali smo se dobro ali slabo odločili. Seveda v prihodnosti to vsekakor izvemo, vendar takoj po odločitvi pa nismo vedno prepričani ali smo storili prav, ali smo se dobro odločili.

Vprašanje, ki se tukaj poraja je ali nam velika možnost različnih ponudb olajša odločitev ali nam jo zagreni. Po nekih raziskavah so dejali, da bomo pri procesu odločitve nenehno nezadovoljni, saj kapitalizem temelji na tem, da ves čas iščemo nek predmet, ki nas bo vsaj tisti moment zadovoljiv , pri tem smo pa po odločitvi vedno videli drugo možnost kot boljšo in občutek da smo se napačno odločili se vedno bolj zažira v nas, v družbo v sistem.

»Če imamo veliko izbiro, izberemo kot večina.«

(Barry Schwartz – The paradox of choice)

Naj navedem par primerov, gremo v dobro založeno trgovino kupiti zobno pasto. Naletimo na preko 50 različnih izdelkov in samo ta množica ponudbe različnih tipov enega izdelka, ki služi istemu namenu nas spravlja v depresijo ko se moramo odločiti za enega, po navadi ravnamo pragmatično in kupujemo vedno enak izdelek, ki smo ga navajeni že deset let. Ali se podjetjem potem izplača ponujati nove izdelke, jih plasirati z dragimi kampanjami… če pa se človek racionalno ne more odločiti in izbere kar je navajen.

V Londonu je gostinski lokal ponujal ves čas eno vrsto obroka, vendar je bila tam vedno gneča, ljudje so bili sproščeni in se veliko smejali, kar pomeni, da so se razbremenili pritiska odločitve, saj so točno vedeli kaj jih čaka.

Revščina in nenehno premišljevanje o financah ima enak vpliv na kognitivne sposobnosti kot 13 točk nižji IQ, kar pomeni, da tudi druge situacije jemljejo miselno sposobnost in nas zavirajo pri zbranem razmišljanju. Naš spletni trgovec ima v ponudbi 104 vrste različnih jogurtov, 97 različnih zobnih past in 47 vrst kruha…

Velika dilema odločitve je za katerega življenjskega partnerja se boš odločil, na voljo je ogromna izbira odločiti se moraš pa za nekoga, ki boš imel z njim potomce, ali boš vedno izbral pravilno. Praviloma je veliko parov nezadovoljno s svojo izbiro, ker drugače ne bi bilo toliko razvez, nasilja v družinah, navsezadnje varanja…

Pri otrocih je vidna dilema odločitve, ko dva brata prejmeta igračo vsak od njiju meni, da je bratova igrača boljša. Nikoli ni naša izbrana igrača dobra vedno bi radi dobili bratovo in obratno. Ko odrastemo se ne moremo odločiti kateri avto bomo kupili, ko ga pripeljemo v garažo se nam že zdi, da bi se lahko bolje odločili za nek drug model, ki nam je kar na enkrat bolj všeč…

In tak odrasel osebek je lahko tudi nekdo, ki odloča v poslovnem procesu, s sabo pa pelje vso navlako po njegovem napačnih odločitev. Ali se bo pravilno odločil na delavnem mestu…?

Paradoks odločitve na filozofski način bi izgledal takole. Imamo situacijo sestradanega osla, ki stoji točno na sredini, na vsaki strani sta pa identični kopici sena. Po tem paradoksu idealne odločitve se ne bi mogel odločiti glede na simetrijo ponujene hrane in bi od lakote poginil.

V poslovnem svetu se vsak dan srečujemo z množico situacij v katerih se odločamo. Če navežem na temo v kateri deluje naše podjetje lahko povežem miselni tok, ki se začne s problemom.

Imamo problem, ki ga moramo rešiti. Za dobro rešitev potrebujemo zajeti množico nekih podatkov, ki se tičejo poslovnega procesa. Ko imamo podatke zbrane, se srečamo z neurejenostjo teh podatkov in iščemo načine, kako podatke urediti, spremljati, na kocu tudi spraviti v pregledno obliko, ki bo predstavljala informacijo. Vseskozi smo v procesu odločanja, ali smo se odločili prav ali narobe v tem trenutku še ne vemo.

Že samo reševanje problema nam sproži vrsto novih vprašanj. Na trgu obstajajo orodja za urejanje podatkov, za spremljanje dokumentov, za arhiviranje, za izdajanje dokumentov. Že na tem nivoju smo se morali odločati o nakupu pravega orodja, ki nam bo podprl poslovni proces, iz množice ponudnikov smo nekoga izbrali, ali smo se prav odločili tisti trenutek ne vemo imamo samo občutek, da smo morda se odločili prav. Naslednji korak bo nakup orodja, ki bo vse zbrane poslovne podatke spravil v eno pregledno tabelarično in grafično obliko, ki nam bo na čim bolj prijazen način servirala informacije.

Na trgu je spet široka izbira ponudnikov, ki imajo za isti namen različne načine prikazovanja in tudi uporabo teh orodij. Nekateri so zahtevni, za nivo IT strokovnjakov, v našem podjetju trdimo, da mora programska oprema slediti miselnem toku uporabnika in biti kar se da enostavna za uporabnika. Spet je pa tu dilema odločitve, koga izbrati za dobavitelja teh storitev.

Če se vrnem na začetno vprašanje, ko imamo problem si lahko s pravimi izbirami olajšamo poslovanje in odločitve, lahko pa si ga ne. Paradoks odločitve. Vsekakor pa ResEvo.ASKBI analitično orodje pomaga pri odločitvah na podlagi enostavnih poizvedb in podpira odločanje z miselnim tokom odločevalca, tisto pravo.

CONTACT US